Utbildningsmetodik

Bild överst

Two things – reagera rätt

Vi använder oss av metoden ”two things” (som exempelvis Flygvapnet med flera gör) som bygger på att man bara kan hålla fokus på två nya saker samtidigt som man ska träna in dem. Detta innebär att man stegvis lär sig de ”verktyg” som man behöver för att på ett säkert sätt kunna utnyttja sin bil maximalt på en bana.

Vid racing eller vanlig bilkörning gäller det att reagera snabbt men framförallt rätt. När du inser att hastigheten in i kurvan är för hög är det inte läge att börja testa sig fram utan du måste agera snabbt och korrekt för att klara upp situationen. För att skapa ett vant beteende i en pressad situation där både hastighet, fokusering och snabba reaktioner krävs måste den rätta reflexen komma i samma sekund som du inser vad som håller på att hända.

När du ska ta till dig en ny kunskap, som ska bli en automatisk reaktion i rätt situation, klarar man endast av att fokusera, komma ihåg och utföra två nya saker åt gången. Därför tränar vi vid varje övningstillfälle på två viktiga moment som stegvis bygger upp kunskapsnivån i förarens egen takt. När momenten tränas gång på gång ökar svårhetsgraden stegvis i samma takt som vana kring reflexen byggs upp.

Med denna utbildningsmetodik utgår vi från din erfarenhet, dagsform, prestanda på bil och inte minst ditt mål med utbildningen vilket gör att du alltid tränar upp din förmåga i din egen takt.

110 % - Pushing limits

pushing limits

Driver Academy har utvecklat ett arbetsverktyg, som vi kallar för 110 %. Grundmetodiken är en kalkylerad riskbedömning som hjälper föraren att flytta fram sina gränser utan att ta onödiga risker. Genom att analysera och utgå från aktuella förutsättningar kombinerat med den nivå som föraren befinner sig på kan man ” gå över sin egen gräns” på ett säkerhetsoptimerat sätt.

En chansning, det vill säga att satsa 150 %, kan man med tur lyckas med, men i de flesta fall så ångrar man chanstagningen. När man misslyckats, vid en chansning, visar det sig oftast att man dessutom inte lärt sig något av händelsen. Vi undviker chansningar och hittar istället arbetsvägar framåt som föraren klarar av att återupprepa. På så sätt kan föraren gå över sin gräns på ett säkert sätt och samtidigt flytta gränserna framåt. För oss går säkerhet och ”pushing limits” hand i hand. Säkerheten är inte till för att begränsa utan för att maximera upplevelsen och prestandan.

Sök på sidan

Kontakt

  • +46(0)70-373 48 00
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Copyright © Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. | A | C | Producerad av Next Step Media